5 keer tips voor bijzondere feestdagen

Ook zo moedeloos van weer een lockdown? Ben jij gefrustreerd of boos? Of word je in je bestaan als zelfstandige ondernemer hard geraakt? We worden meer dan ooit uitgenodigd om oplossingen in onszelf te vinden en te groeien door het accepteren van deze werkelijkheid. Ja, deze tijd vraagt van ons om te vertrouwen op onze eigen veerkracht en niet te blijven hangen in opstandigheid, radeloosheid, angst of frustraties. Het niet accepteren van het feit dat corona er is, is een recept voor meer frustraties. Of je single bent, grootouder of juist met een druk gezin en drukke baan jongleert, hieronder vind je vijf tips voor deze bijzondere feestdagen, speciaal voor hooggevoelige zielen. 

 

TIP 1 NIEUW TRADITIES

Misschien is dit jaar de uitgelezen kans om oude tradities te doorbreken. Van het traditionele kerstdiner met vader patriarch, die altijd aan het woord is tot aan het bakken van de kerststol aan toe. Welke dingen wilde je eigenlijk altijd al anders doen? Zelf heb ik in onze maandelijkse familie zoom het sharen met succes ingevoerd, een manier om in alle rust iedereen aan het woord te laten, zodat de vanzelfsprekende dynamiek van wie wel en wie niet praat, eens goed doorbroken wordt. Jij kunt ook je stoutste schoenen aantrekken en een mindful activiteit voorstellen: bijvoorbeeld in stilte wandelen of mindful eten. 

 

TIP 2 MEER SLAPEN

We slapen meer sinds corona. Nu veel mensen niet meer naar hun werk mogen, kunnen zij ‘s ochtends langer slapen. Dat is heel goed voor onze gezondheid, stellen chronobiologen. We slapen al decennia steeds minder en chronisch te weinig. Dit heeft gevolgen voor onze gezondheid. Slapen is de manier voor het brein om te herstellen. Tijdens de slaap verwerken we ervaringen door middel van dromen. Ook je immuunsysteem profiteert van meer slaap. Corona nodigt ons op talloze manieren uit om werkelijk te investeren in ons lichaam, in onze geest en onze gezondheid in het algemeen. Blijf dus met een gerust hart eens wat langer in bed liggen. Dit advies geldt vooral voor de zorgers, perfectionisten en harde werkers onder ons! 

 

TIP 3 MEER KNUTSELEN

Wat ik zelf het meeste mis sinds mijn terugkeer uit Zwitserland is de meditatieve kerstsfeer in de decembermaand voorafgaand aan de feestdagen. Nederlanders missen vaak een beetje de subtiliteit om kerstmis als een aandachtig feest te vieren. Hier draait het toch al gauw om het materiële: snel even een cadeautje scoren in de drukte. Maar corona brengt wellicht toch een kleine verandering hierin. Veel mensen besloten dit jaar als troost de kerstboom vroeg te zetten, blijkt op social media. Misschien wil je dit jaar nog meer tijd besteden aan creatieve tradities: handgemaakte kerstballen en kerstversiering, zelf gemaakte cadeaus (voor de kleine beurs) en nog meer zelf bakken zijn eenvoudigweg dingen die bijdragen aan innerlijke balans en rust. In plaats van drukke feesten vol drank en gelach, is een mindfullness traditie juist waar jij als hooggevoelige misschien zo naar snakt. 

 

TIP 4 EEN HUISJE IN DE NATUUR

Het zal niet makkelijk zijn met alle wisselende regelgevingen om dit jaar zorgeloos naar het buitenland te gaan. Maar wellicht wil je er toch tussenuit en kun je juist nu een fijn huisje in de Nederlandse natuur huren. Wil je juist even aan kerst en alle coronagekte ontsnappen, alleen, met een vriendin of partner? Durf dan te kiezen voor je diepste behoeften: eenvoud, leegte, zen. Er zijn in ons land steeds meer inspirerende tiny huisjes te huur. Op natuurhuisjes.nl, of via Airb&b kun je op zoek gaan naar de verst afgelegen yurts, blokhutten of caravans. Of wat dacht je van winterkamperen? 

 

TIP 5 EEN OEFENING IN ACCEPTATIE

Wat deze feestdagen ons vooral bieden is een oefening in flexibiliteit en acceptatie. Erkennen dat corona bestaat, of je het nu leuk vindt of niet, is de ultieme oefening in mindful accepteren van het leven in al zijn uitdagende facetten. Deze tip is met name voor singles en ouderen. Accepteren van wat je nu gegeven is. 

Kun je bij iedere inademing verzachten en overgave aan de realiteit oefenen? Door rustig in – en uit te ademen, terwijl je je aandacht naar je hart brengt, kun je dit gebied steeds ruimer en zachter  maken? Je kunt er een mantra bij zeggen. De mantra die ik deze kerst heb bedacht is: “De wereld is mijn familie en ik gun mijn hele familie gezondheid van lichaam, geest en ziel.”

Susan Marletta Hart

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *