HSP op de werkvloer: optimaliseer de kwaliteiten van je hsp medewerker

,

Hoogsensitieve mensen zijn serieuze hardwerkende werknemers. In dit opzicht ideale employees. Maar ze hebben wel iets extra’s nodig. Wil je alles uit je hoogsensitieve medewerker halen, zorg dan voor de volgende drie dingen: voor het welbevinden van de hooggevoelige werknemer zijn ruimte, tijd en sfeer essentieel. Als deze drie dingen in balans zijn, behouden hooggevoelige mensen de waardevolle energie om uitmuntend te presteren.

De ruimte

Sinds de pandemie is thuiswerken genormaliseerd. Dit is een positieve ontwikkeling voor de omgevingsgevoelige hsp. De hsp werkt alleen goed als de ruimte is ontdaan van onnodige stoorzenders. Hsp’s willen niet alleen maar op afstand werken en ook niet alle hooggevoelige mensen vinden remote werken de oplossing. Bovendien zijn er sectoren, zoals de zorg, waarbij thuiswerken eenvoudigweg niet gaat. Maar wil je een gelukkige hooggevoelige werknemer, geef hem of haar dan zo veel mogelijk zelfbeschikking over de ruimte. Laat een hsp wanneer mogelijk alleen werken of sta toe dat mensen koptelefoons gebruiken. Wees bereid om nieuwe hybride werkvormen uit te proberen en ga erover in gesprek met je hoogsensitieve medewerkers. Vergeet niet: deze groep maakt ten minst 15 tot 20% van je werknemers uit. En soms nog meer. Maak geluid- en prikkeloverlast tot een agendapunt. Als je bereid bent om storende omgevingsfactoren te minimaliseren, zullen je sensitieve medewerkers floreren. Dit is niet alleen in het voordeel van hen, maar komt de bedrijfsproductiviteit en stabiliteit ten goede. Steeds meer bedrijven zijn opgedeeld in ruimtes voor diverse bezigheden: zoals overleggen, in stilte werken, ontspannen of telefoneren.

Tijd

Tijdsdruk wordt al eeuwen ingezet als een machtsmiddel om beslissingen door te drukken. Iemand tijdsdruk geven, is een tool in  verkoopstrategieën. Maar deze tactiek kan ook tegen je werken als je je eigen medewerkers onder druk zet, zullen ze slechter gaan presteren. Het aandachtsresidu van Leroy legt uit dat elke keer dat je van de ene taak naar de andere overschakelt, een ‘rest’ , een residu, van je aandacht een tijdje bij de vorige taak blijft hangen. Bij veelvuldige schakelmomenten gaan het denkvermogen en de prestaties achteruit. Dit kan nuttig zijn als je iemand in een winkel iets wilt verkopen – maar niet als je IT medewerker een complexe puzzel moet oplossen.  Complex werk uitvoeren, vaart beter bij de gratie van ‘vrije verwerkingstijd’. Omdat het brein van een hsp wezenlijk actiever is en meer samenhangen opmerkt en verwerkt, is een hsp brein gemaakt voor complexe puzzels en opmerken van details. Verwerken, slimme oplossingen bedenken en scheppen kosten tijd. Uit CT scans blijkt dat bij hoogsensitieve mensen in eenzelfde situatie en tijdspanne meer hersengebieden benutten. Vooral het afstemmen op anderen en de afweging hoe anderen zich verhouden tot jouw werkzaamheden nemen veel tijd in beslag. Esther Bergsma noemt dit “de sociale-fouten-radar”. Een hoogsensitief persoon is daarmee een echte teamplayer; hij denkt in het belang van de groep, het bedrijf, de maatschappij. Optimaliseren van dit hoge denkniveau vragen een autonome tijd management, verlangen voldoende down time en de mogelijkheid te pieken op ongewone werktijden.

Sfeer

Tenslotte is de hsp sfeergevoelig. De meeste hsp’s gedijen beter onder coachend leiderschap dan in hiërarchische bedrijfsculturen. Dit komt omdat ze een sterke innerlijke motivatie hebben om goed werk af te leveren. Tegelijkertijd    zijn ze uiterst gevoelig voor de energie, de dynamiek en de problematische persoonlijkheden die rondlopen op iedere werkvloer. Ik adviseer bedrijven en leidinggevenden om zich te verdiepen in dit waardevolle type mens om nog meer profijt te trekken uit de kwaliteiten door de stoorzenders te minimaliseren. Ieder bedrijf is afhankelijk van het  bindende element: de mens. De mens is het kapitaal in welke sector ook. Een succesvol bedrijf staat of valt met het welbevinden van zijn medewerkers. Met name in de zakelijke dienstverlening, in het onderwijs en de zorg, gaat het erom dat je niet alleen zegt dat je om je werknemer en klant geeft, maar dat je dit ook laat zien.

Kijken we naar de toekomst dan zien we dat jongere generaties op dit vlak alleen maar veeleisender worden. Het binden van nieuwe generaties aan je bedrijf zal betekenen dat je moet meebewegen met de behoeftes. Mensen worden algemeen bewuster en sensitiever. Jongeren accepteren geen ongezonde pikorde meer, zij hechten waarde aan inclusiviteit en klimaat. Coachend leiderschap, communicatieve kwaliteiten en empathisch vermogen zijn sfeerbepalers en kenmerken waarmee je een complex denkende en hardwerkende hsp aan je bedrijf bindt. Toekomstig zullen we steeds meer  gaan zien dat een baan dat in het verlengde ligt van aard, intentie en karakter. De werkplek als persoonlijk statement. Weet dat de hoogsensitieve medewerker essentiele talenten heeft, die braak blijven liggen als je deze transitie als bedrijf niet durft te maken.

Advies nodig om je werkplek HSP vriendelijker te maken?

Volg een HSP traject rondom grenzen en werk

Deze tekst komt uit:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *